Byggekveld 25.10.22
Orkla bro var på plass, men landskapet rundt må tilpasses broa og generelt utformes. Siden denne seksjonen av anlegget sal følge virkeligheten ganske tett på, var fotografier fra broen og brostedet til stor hjelp, men mange partier synes ikke godt nok på bilder, så en god del gjetning og improvisasjon …
Kjørekveld 18.10.22
Dette var den første kjørekvelden etter at vi kom til Ringve skole. Vi inviterte alle nåværende og tidligere medlemmer, og medlem nr. 1 Jens Hoff kom med deler av sin familie. Det ble kjørt uten kjøreplan, for vi mangler fortsatt en hurtigklokke. Vi fikk testet anlegget ved at mer enn …
Fullføring av Orkla bro
Etter om lag 3 måneders arbeid ble modellen av Orkla bro ferdig 15. oktober 2022. Anslått arbeidstid er i overkant av 50 timer. Den midleritidige broa kunne dermed fjernes og den egentlige modellen settes inn. Bildene her viser litt av arbeidsopperasjonene de siste to ukene fram til innmontering.
Byggeaktiviteten i ca. september 2022
Det ble bygget en ny seksjon i den ene enden av Undredal stasjon for å til forbindelsen videre til Orkla-partien og Ødsle sasjon på en fin måte. Nå var det på tide å få landskapet rundt sporet på plass, samt legge sporet til der vi skal ha Undredal meieri. Byggingen …
Forbildekorrekt landskap rundt Orkla-broa
Vi hadde ikke bare til hensikt å bygge en nøyaktig 1:87 modell av Orkla bro. Landskapet rundt broa skulle også være i 1:87 av terrenget. I våre dager med supre kartressurser tilgjengelig på Internett, var det mulig å få tak i meget detaljert kartgrunnlag med høydekoter ned til 1 meter …
Byggingen av den egentlige modellen av Orkla bro – 2 (Opprissing og da sannheten kom for en dag)
Når sparkelmassen var tørr, ble den pusset. Det avslørte dessverre ofte manglende dybde her og der. Det ble forsøkt rettet opp ved senere påstøp. Problemet med påstøp at den hefter dårlig til underlaget og dermed står i fare for bare å skalle av der påstøpen er tynn etter ny nedpussing. …
Bygging av den egentlige modellen av Orkla bro – 1
Det var på tide å begynne å bygge den egentlige bromodellen. Et indre skrog ble laget i finér. Der ble også den vertikale formen på steinhvelvsbroer også tatt hensyn til, nemlig at brofundamentene/pillarene skrår litt utover (1:30) slik at byggverket blir gradvis breiere nedover.
Hele anlegget kjørbart 4. juli 2022
4. juli kunne vi endelig kjøre et tog helt rundt på de seksjonene vi tok med fra Nidarvoll skole og de nye sammenbindingsseksjonen vi har måtte laget for få alt til å henge sammen. Så vidt over ett år har dette gjenoppbggingsarbeidet tatt. Videoen og (et bilde fra den) er …
Orkla-avsnittet 6. – 15. juni 2022
Orkla-avsnittet vil si den delen av anlegget som binder sammen Ødsle og Undredal med en stor landskapsbit der bro over Orkla ved Ulsberg (Dovrebanen) blir det sentrale blikkfanget. På skissen nedenfor består det av de seks seksjonene 56-1 til 56-6. I første omgang bygger vi seksjonene 56-1 til 56-3 for …