Gruvesporet ferdig

Selve gruvesporet ut fra Vindheim Gruver er nå helt ferdig. Det skal etterhvert legges i tunnel hele veien, og da må det finnes en anordning for å få ut eventuelt havarert materiell og ellers kunne foreta vedlikehold og feilrettinger. Det har vi ordnet med at hele sporet kan tas ut som en egen enhet, fra undersiden. Bildetekstene forklarer dette nærmere. Sporet ble påbegynt 12. april og ble fullført 3. mai. 2022.

Utgangspunktet var en lang skjult rettstrekning som aldri ble sporlagt eller tatt i bruk på Nidarvollanlegget. Den er en selvbærende konstruksjon som ble forkortet litt, til 2,0 meter.
I den ene enden, den nærmest åpningen, ble det skrudd under en liten kloss og laget en tilsvarende «lomme» i ramverket som dette passet perfekt i. Vekten av hele sporet, som fungerer som en slags bro, hviler bare på to punkter i hver ytterende, og vekten er nok til at dette sitter perfekt slik at sporet kan legges over og bare etterpåkappes i skjøten. Broa ble laget for ca. ti år siden, så her har materialet fått tid til å tørke godt og sette seg, slik at det er små sjanser for at broa vrir seg eller slikt.
Det viktigste arbeidet på dette ble gjort 26. april, blant annet skinnelegging av hele gruvesporet fra sporvekselen på Vindheim Gruver og til enden av brodelen. Hvitlim og midlertidige festpinner fungerer utmerket ved skinnelegging av fleksispor. Det gir et justeringsvindu for sporet på ca. 15 minutter. Vi la også på en 3 mm tynnplate på den andre siden av brodelen slik at avsporing ikke fører til at vogner går i gulvet.
Dagen etter kunne festepinnene fjernes, og siden sporet nå var galvanisk sammenhengende, holdt med det med en midlertidig tilkobling av 1 leder, så kunne gruvesporet prøvekjøres. Alt fungerte ved første forsøk.
Prøvetoget passerer overgangen mellom fast anlegg og uttagbar spor.
Under sporene skal det her renne en elv.
Den tidligere nevnte påskrudde klossen ved enden, mens sporet er tatt helt ut. Selve det å ta sporet helt ut måtte jo testes.
Den elektriske tilkoblingen til den uttagbare broa sikres med kvalitetsbananplugger med enkel fargekode: sort mot sort, rødt mot rødt..
Skinnestrengene ble kappet med Dremel akkurat i skjøten.
Gruvesporet løftet ut av sin standardposisjon. Vi regner med at det blir svært sjelden behov for å ta ut dette sporet, men siden det blir helt bygget inn i tunnel, må vi ha en mulighet for å komme til ved uhell og feil.

2 Comments

  1. Veldig lite PC-vennlig innlegg, med en tabell av stablede bilder i høydeformat (som faktisk viser seg å være bittesmå bilder i breddeformat når man åpner de i egne faner), og uleselige bildetekster med kun 4-5 ord på hver linje, slik at man må scrolle nedover inni bildet for å lese alt.

    Tidligere innlegg (inkl. forrige: https://blog.tmjk.no/3-mai-2022-varierte-arbeidsoppgaver/) er mye bedre formattert for PC-visning, og heller ikke mobilvisning av siste innlegg på Android-telefon ser særlig bra ut, så her må det ha skjedd et eller annet veldig rart..?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *