3. mai 2022 – varierte arbeidsoppgaver

Det var bra oppmøte på byggekvelden 3. mai. Åge drev med sporlegging mot Undredal. Han er svært nøyaktig, så dette blir bra! Jeroen hadde med seg flere av de mange strømfosyningene vi har bestilt. Første prøveoppsett for ensartede strømforsyninger distribuert på fem forskjellige steder på anlegget ble påbegynt. Per Arne fortsatt med sitt landskapsprosjekt i Gjevingåskroken. Kasserer Arne kom en tur fra Stjørdal og hadde med seg fyrstekake til 20-kaffien. Han bygger husmodeller på hjemmeverkstedet. Svein Ole sørget for utmerket kaffe. Bjørn hadde med seg noen Märklin-veksler til et lett flyttbart demoanleggsom vi holder på med. Märklin med M-skinner er rene nostalgien for flere av oss. Selv drev jeg (Svein) med litt av hvert, blant annet fascia på Vindheim Gruver for å sikre mot avsporing som ender i gulvet.

Nøyaktig sporlegging. Siden anlegget bygges i seksjoner, har vi noen ekstra utfordringer i hver anleggsskjøt. Det virker som anlegget har krympet litt etter at vi kom til Ringve, antagelig på grunn av et tørrere innemiljø og et kraftlig ventiliasjonsanlegg som etter hver begynte å virke etter jul.
Kraftstrømmodul under prøveutlegging. Inn går det 220 V og DCC-bus, ut en rekke ulike spenninger til ymse formål. Noen av disse blir kanskje ikke benyttet på enkeltseksjoner, men det er greit å ha standardiserte moduler. Den lille grønne midt på er en booster for DCC-signalet på sporet.

Det er mye en klubb har samlet seg gjennom en drøss år, blant annet en kasse full av Märklin M-skinner. Det meste kunne brukes, men noe må suppleres fra privat lager.

Demoanlegget blir på 100 x 180 cm for å kunne gå inn i de fleste stasjonsvogner. Det blir en ytre sirkel og en indre sløyfe-til-sløyfe-bane. Den ene sløyfa går 4-5 cm opp, den andre 4-5 cm ned fra stasjonen. Med litt kontaktskinner og signaler skal det tusle tre tog av seg selv på denne lille banen. Sporvekslene er elektriske, men det trenges egentlig ikke for automatisk drift med tre tog. Oppkjørbare veksler er en av fordelene med Märklin. Et sidespor må vi også få til. Men dette var bare et prøveutlegg av sporet for så å markere hvor fineren skal skjæres bort (vektbesparelse!) slik at bare sporunderlaget for ytre bane og en av sløyfene blir igjen. Den andre sløyfen blir identisk men speilvendt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.