En vrien kryssveksel

Etter at sporene var endret i den ene enden av Vindheim stasjon, og også lagt videre gjennom Vindheim Gruver og tilkoblet Ødsledal, måtte sporvekselene motoriseres. Vi har brukt tre forskjellige varianter av vekselmotorer, men erfaringene tilsier at det beste er Tortoise-motorene. De er store og klumpete, men har man plass …

På vei til Undredal

Snekkergjengen (for tiden Jan Erik og Jeroen) fikk noen tegninger og en forespørsel om de kunne påta seg å bygge sporunderlaget på banen mellom Vindheim st. og Undredal st. De kom halvveis på byggemøtet 29. mars. Per Arne begynte samme kveld på landskapsarbeider i hjørnet der Gjevingåsenseksjonen møtes Gladvollen-seksjonene. Slik …

Både Fiklagard og Ødsle operative kjørbare midt i mars

Vi prøvde å få hele den delen av banen som spormessig var kjørbar til at MJF besøkte klubben ved sitt årsmøte lørdag 12. mars. Vi klarte det nesten, men det oppstod et par merkelig feil på begge stasjonene som vi brukte mange bortkastede timer på, før løsningen plutselig gav seg. …

Sporlegging, kjøring til Vindheim og Årsmøte

Arbeidet med seksjonene mellom Vindheim og Ødsle-seksjonene går stadig videre. Nå er sporene lagt slik at tog kan kjøres (det gjenstår litt ledningskobling riktignok) fra Ørskosen og helt til Ødsle via Vindheim. Eletrisk fikk fikk montert opp noen midlertidige strømforsyninger for Vindheim-halvøya og trukket DCC-signalet fra Z21-sentralen ved Ørskosen og …

Sporunderlag for Vindheim Gruver

Rammene ble uka etter forsterket og holdere for fascia (vertikaltstilt plate som danner avslutningen utvendig på anlegget) montert. Så fulgte understøttelser for sporunderlagets bæreflate, og så selve bæreflaten. Det er viktig å få alt dette i rett høyde i skjøtene mellom seksjonene. Alt skrus sammen fra undersiden på en slik …