Landskapsarbeid 6. aug. 2023

Det er fint å være i en klubb, men skal man få gjort litt arbeid er det greit også å være alene innimellom. Så på fire timer i dag ble det gjort mye landskapsarbeid: Steinurer/opplag ved Orkla bro (særlig på nordsiden), grønn vegetasjon ved siden av til dels oppå steinansamlingene, påbegynt skogplanting på toppen av Orkla tunnel og to runder med påføring av sparkelmasse ved linjeutrettingen under Gjevingåsen slik at steinhugging der er neste fase. Sist tirsdag hadde en annen byggegjeng i klubben også drevet med vegetasjonsarbeid på Undredal, så nå begynner denne delen av anlegget og bli grønn og frodig.

 

 

Når Orkla tunnel ble boret ble det mye overskuddsmasse. Den synes å være dumpet på nordsiden av broa, for der ligger det i dag store mengder sprengstein på begge sider av banen – forsøkt modellert her.

Jeg lager en blanding av mye forskjellig strømateriale vi hadde liggende fra Woodland og Heki, pluss en dash med finnhakket tørt høstløv (malt opp i en blender). Jeg synes resultatet blir mye bedre ved å blande alt sammen på forhånd og så strø det utover, framfor å legge lag på lag med ulike typer strø – betydelig raskere er det også. Noen ganger tilfører jeg litt enda grovere grønt materiale for illudere mer lyng og buskas. Det finnes selvsagt andre metoder som gir mer naturtro landskap, men som en start for å få litt mer liv og vegetasjon på et stort anlegget uten å bruke alt for mye tid på det, synes jeg dette er akseptabelt.

Nesten alt dette ble gjort i dag. Det var noe sprengstein der fra før, men betydelig er tilført, før det hele ble gitt et lett dryss med grøntsvær, for planter tyter det fram også blant steiner. Det må legges på et pukklag på siden av sporet, ser jeg.

Hele partiet sette fra Undredal med det gjengen fra sist tirsdag hadde startet på, som gjorde meg inspirert til å fortsette bortenfor. Skogbeplantingen over Orkla tunnel har så vidt startet.

På dette partiet som ligger høyest og lengst bort har jeg startet med å bruke de ellers utskjelte flaskebørste-grantrær rett og slett fordi dette blir i bakgrunnen og detaljer lite synlig. Dessuten hadde vi liggende flere hundre slike små flaskebørster fra et tidligere anlegg. Dette er den minste og nest minste størrelsen. Tanken er at trestørrelsen og kvaliteten skal gradvis økes når skogen nærmerer seg tunnelåpningen og broa. Og så må det inn flere tresorter, ikke minst furu. Det blir en utfordring.

Sparkelmasse ble påført rundt den nye broa for endret sporføring mellom Gjevingåsen og Vindheim stasjon. Dette skal det så graveres i slik at det glir fint over i det landskapsarbeidet som var der fra før. Kanskje må det legges på enda noen lag for at det skal mer å hugge i.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *