Meylemsaktiviteten på byggekvelder er ganske høy for tiden. 6-7 møter jevnlig og har sine delprosjekter, mens andre settes inn fra gang til gang, der de ønsker det og tør ta en utfordring for å lære noe nytt.
Den uttagbare forbindelsen mellom fasteanlegget og verden utenfor i kantina. Denne brukes typisk til den flyttbare Vestre Fiklagard. (19.9.)
Ola har sin landskapsteig som han jobber på. Her skal det bli kornåker, er planen hans. (19.9.)
Jan Erik, snekkern vår, tok på seg litt landskapsarbeid – og det fikset han. Under strøet på hele flater bruker vi vegglim for tapet, iblandet brunfarge. I etterkant går vi over med limregn som fikserer også overflaten. Limregn er en meget tynn limblanding (5 deler vann, 1 del hvitlim) som sprayes over anlegget slik at det faller ned som regn. Dette krever avmasking av de delene som ikke skal ha lim på seg. (26.9.)
Jeroen, vår elektro- og datamann, driver også med landskapsarbeid, her på det store området mellom Vindheim og Kroken gruver (stasjonen til høyre), som er regulert til boliger. Her brukes en blaning av xps og isopor som basis, som tilpasses dels med kniv, dels med varmetråd. (26.9.)
Istandsetting av Vestre Fiklagard betød å få stilverket til å virke etter flyttingen. Stasjonen var en permanent skyggestasjon på gangen på Nidarvoll skole. Stillverket virket bare på én sporveksel, og feilen var vanskelig å finne. I stedet for å lete i blinde, ble diodematrisen (logikken) som muliggjør togveistilling, bygget helt på nytt, et ikke alt for stort arbeid. Feilen var muligens at vi i vanvare hadde benyttet oss av zenerdioder i stedet for ordinære dioder. Stillverket ble ferdig i tide til kjørekvelden i oktober. Den nye matrisen ses montert oppe til venstre på bildet. Stillverkets bakside er mer midt på bildet. (26.9.)
Bjørn har også sin landskapsteig som han jobber på, tett ved siden av Olas. Bjørn prøver seg med å støpe fjellformasjoner ved hjelp av kommersielt tilgjengelige gummiformer. Nærmest på bildet er modellen av E6-restauranten i Gjevingåsen, bygget av Arne Heggeseth. (10.10.)
Jeroen og Åge har en stund arbeidet med godssidespor på Vindheim. På bildet arbeides med å motorisere sporvekslene. Disse tre skal betjenes med egne brytere langs anleggskanten siden disse ikke inngår i togveier. (10.10.)
Per Arne (med litt assistanse av Jan Erik) jobber med hjørnet på banen mellom Ørskosen og Gjevingåsen, som måtte nybygges ved flyttingen til Ringve. En elv tar en tur innom anlegget som danner en øy(?). Det foreligger de villeste planer om hva slags lyssky aktivitet som finner sted på dette vanskelig tilgjengelige stedet. Vi får se … (24.10.)
Prosjektet til Bjørn (og Ola til venstre) går sin gang. Her lages det fjellskrenter som en elva under broa skal forsvinne bak. (24.10.)
Åge har begynt på det andre sporet ut fra Vindheim, som skal fortsette gjennom dører ut til kantina. Vi har en halvferdig skyggestasjon. Hvis den en gang blir bygget ferdig, så kan den kobles til her, og da kan man få en kjørerute fra denne, Østre Fiklagard, gjennom Vindheim, Undredal, Ødsle, Kroken gruver og til Vestre Fiklagard. Eller sporet kan bare brukes til en egen industrimodul plasserte ute i kantina, en modul som kan skape mye godstrafikk, og rettferdiggjøre Vindheims mange spor. (24.10.)
I denne perioden er det også bygget mye på landskapet ved Orkla bro, men det omtales i egen seksjon på bloggen.