Både Fiklagard og Ødsle operative kjørbare midt i mars

Vi prøvde å få hele den delen av banen som spormessig var kjørbar til at MJF besøkte klubben ved sitt årsmøte lørdag 12. mars. Vi klarte det nesten, men det oppstod et par merkelig feil på begge stasjonene som vi brukte mange bortkastede timer på, før løsningen plutselig gav seg. Straks vi så den, tok det ett minutt for hver stasjon å fikse det.

Første gjennomgående godstog fra Ødsle til Nedre Fiklagard 14. mars 2022.

For Ødsles del, var det en feil vi hadde dratt med oss fra Nidarvoll, nemlig en flytting av en sporisolering der vi hadde oversett at en mateledning til en skinne overkoblet isolasjonen og kortsluttet sporkrysset på veksel 6 når den lå i avvik. Ved å kutte mateledningen til det lille skinnestykket på 5 cm, falt alt på plass.

For Nedre Fiklagard var feilen at to av kraftledningene var polarisert feil. Stillverket som hadde fungerte i årevis på Nidarvoll var helt dødt, og samme hvor mye det ble søkt fant vi ingen feil på stillverket. Men en test med en løs diode viste at strømmen gikk i feil retning. Dermed oppstod mistanken om at strømmen også gikk motsatt vei av forventet. En sjekk med voltmeteret viste at det som skulle vise +24 V viste -24 V. Aha! Så straks vi snudde polene på 24-volten, virket straks hele stillverket. Men alle togveiene la seg feil. Så da var tanken at kanskje kraftstrømmen til Tortoisene (+12 V og -12 V) også var snudd om, og når de ble snudd, falt alt på plass! Moralen: sjekk ALLTID at polariteten på krafststrømmen er riktig, ikke bare ved uttaket fra power sypplyene, men også på enden der brukerne er plassert. Hos oss var det skjedd en ombytting av polene underveis.

Linkene nedenfor er til videoer som ble tatt opp 14. mars for å vise at hele strekningen var blitt kjørbar. (Lenkene virker dårlig på Firefox, men ok på Safari, og forhåpentligvis flere nettlesere også.)

https://fb.watch/bPjXeuSMCO/

https://fb.watch/bPkMSfDp9d/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.