Hva er gjort med anlegget det siste året?

I oktober 2023 ble det tatt bilder av hele anlegget for å dokumentere hvordan det så ut da. Vi prøvde å ta nye bidler fra akkurat de samme stedene ett år senere, altså oktober 2024, der det var mulig å få til. Her er noe av resultatene. Bildene er satt sammen slik at bildet fra 2023 står øverst (eller til venstre for ett bilde). Dessverre var det ikke tatt bilder i 2023 alle steder der det har vært store endringer i etterkant, så disse bildene yter ikke alt som er gjort full kreditt.

På Vindheims sørside og Kroken Gruver er det gjort mye det siste året. Boligfeltet for Vindheim er i hvert fall antydet hvor skal være. Bygningene som er plassert ut er midlertdige på dette boligfeltet. Modellen av «To Tårn» er ny i løpet av året. Det er også hele beplantningen langs anleggets ytterkant. Det skal komme en veibro over sporene midt på der det er antydet en vei langs støttemuren ved lokstallen.

Så går vi noen skritt innover i rommet langs anlegget og ser Vindheim Gruver og boligfeltet fra en litt annen vinkel. Broa til venstre er som vi ser siftet ut med en større en. Det medførte store linjeomlegginger på stasjonssporene på Vindheim Gruver. Ellers er selve gruva nå blitt helt innelukket i fjellet da landsapet her er på det nærmeste ferdig.

På Ødsledal er endringene små, men litt mer grønt er det blitt her.

På Ødsle stasjon har vi brukt byggesettet av Singsås st som ekspedisjonsbygning. Det er laget perrong og antydet litt hvor veier skal gå.

Ved Steinexporten i Ødsle stasjons nordende er endringen først og fremst at landskap er bygget og fullført mot tunnelen som fører over i Orkla bro.

Så runder vi hjørnet og kommer til bro over Orkla. Her er landskapet i bakgrunnen fullført og det er kommet opp ny bakgrunnsvegg. På anlegget i bakgrunnen (Gladvollen) ser vi at det er kommet opp svært mye vegetasjon. Det er det også der banen bortenfor Orkla bro svinger inn på Underdal.

Den nye bakgrunnen bak Orkla bro ser vi mye bedre fra disse to bildene.

Det var umulig å få tatt bilde fra samme sted her. En ny seksjon er bygget med forlengelse av elva Orkla innover i landskapet. Men ved vidvinkel og å titte over den nye bakgrunnen ser vi i hvert fall omtrent samme vei.

Når vi først har kommet oss inn i rommet mellom alle bakgrunnene, løfter vi blikket utover med Gjevingåsen og Gladvollskogen. Nærmest er Undredal kirke på bildet fra 2024, og alle beplantningene som er gjort både her og i bakgrunnen.

Og vrir vi oss enda mer til høyre ser vi ned på Undredal stasjon nærmest, og Vindheims nordende lenger bak. Underdal har fått mer skog,  og på Vindheim kan man skimte at det er kommet en mellomplattform. Fremo-sporet ut gjennom døra til venstre er også kommet mye lenger i løpet av året.

Tilbake langs anlegget igjen tar vi med med oss Ørskosen. Her er det ikke gjort mye nytt. Det eneste er at kaisporet er lagt og det er satt opp litt bryggekanter.

Fra Ørskosen og sørover kommer man fort over til Gladvollskogen som er blitt frodig og variert. Fortsatt mangler litt ballast her, men det skyldes at sporet er litt krokete her, så det vil blir lagt på nytt.

Etter Gladvollskogen svinger banen mot høyre i en stor kurve og et par tunneler, før banen kommer ut på muren over fjorden nedenfor. Kafeen på toppen har nå fått lys, som kan betjenes fra det lille panelet som er montert inn i fasciaen. Og så er det blitt grønt i området!

Tar vi noen skritt videre får vi Gjevingåsen fra en litt annen synsvinkel. Her er beplantningen begynt. Men vann i elva har vi ikke våget oss på ennå.

Fortsetter vi så kommer vi til Vindheim stasjon.

Det er Vindheim som står for tur å bli fullført nå, og vi har begynt i stasjonens sørende. Mellomplattformer er allerede nevnt, og plasserng av to nye hus er nå gjort permanent med en liten husklynge fra Trondheim som er dandert litt fritt her. Tetting av sprekker mellom anlegget og fasciaen har begynt, og snart står det store arbeidet med spormaling og grusing for tur.

 

På den sørlige delen av Vindheim er det gjort mye det siste året. Finér og plank er dekket til og elva Vinda er ferdig. Ballast o.l.rundt lokstallen er nylig fullført, og alle stallsporene er nå kjørbare og strømførende, samt et stikkspor er lagt lands med stallen.

Vrir vi oss enda litt ser vi tydelig også hvor store endringer det har skjedd med landskapet på dette partiet der banen går mellom Vindheim og Undredal.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *