Hele anlegget kjørbart 4. juli 2022

4. juli kunne vi endelig kjøre et tog helt rundt på de seksjonene vi tok med fra Nidarvoll skole og de nye sammenbindingsseksjonen vi har måtte laget for få alt til å henge sammen. Så vidt over ett år har dette gjenoppbggingsarbeidet tatt. Videoen og (et bilde fra den) er er tatt den dagen da testtoget kjørte mellom Ødsle og Undredal og over den midlertidige Orkla bro.

Testtoget over den midlertidige Orkla bro – dermed var hele banen blitt kjørbar.

Veien til at det siste som måtte til for å få banen kjørbar er illustrert i bildene nedenfor, tatt fra midt i juni og fram til 4. juli.

Klart for skinnelegging i kurven ut fra Ødsle mot Orkla. (28.6.22)
Klar for skinnelegging over Orkla. (28.6.22)
Skinner lagt, limt, og holdt midlertidig på plass med oppslagstavlepinner. (3.7.22) Den observante MJ-er vil kanskje de at sporet er litt feil lagt akkurat over seksjonsskjøten ved at er et lite rett stykke på noen cm. Det kunne vi ikke leve med, så det ble korrigert senere på sommeren.
Over broa ble sporet limt og lagt under spenn mens limet tørket. (3.7.22)
Det siste sporpartiet hadde faste sportilknytninger i begge endre. Da måtte sporets lengde tilpasses på forhånd, før limet ble lagt på. Det er gjort her, og nå er det klar til å påføre lim «under» sporet. (3.7.22)
Svingen inn mot Ødsle ble sporlagt og festet. Da var det bare å vente til limet var tørt og pinnene kunne fjernes, før testtoget kunne kjøres. (3.7.22) I mellomtiden ble nødvendige ledninger koblet på undersiden, en automatisk polvender også siden hele strekningen mellom innkjørsignalene (ennå ikkr fysisk satt opp) fungerer som vendemodul for den elektriske kjøreretningen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.