Da vi fikk tilgang til lokalene igjen i april, startet vi opp med arbeidet med kurveutrettingen inn mot Vindheim. 21. juli var sporarbeidet fullført og første tog kunne kjøre over den nye strekningen. Mye av arbeidet før dette måtte utføres slik at det ikke hindret de to kjørekveldene vi planla for våren 2023, så det viktigste arbeidet ble gjort i sommerferien. Buss for tog er liksom ikke noe vi synes er greit. 🙂
Her stikkes det nye sporet ut. Lange lister er kjekt å ha til ymse konstruksjonarbeider på et så stort anlegg. En seksjonsutvidelse på Gjevingåssiden er allerede utført og vi tenkte altså at banen måtte gå utenom tunnelen og gjennom en ny skjæring (1.4.23):
Første forsøk på brokar for den korte broa er på plass og likeledes seksjonsutvidelse på Vindheim-siden (3.5.23):
Vi hadde to broer mellom anleggsdeler på Nidarvollanlegget, og den ene av disse tok vi i bruk nå ved å korte den ned til korrekte lengde (ca 1 yard). Vi droppet ordningen med svingbar bro. Denne er gjort utløftbar. Styringen skjer ved to styrepinner av stål i hver ende, som passer eksakt ned i to tilhørende messingrør i både bro og «brokar» under. Som bildet viser, er denne broa mye «tynnere» enn svingbroa, slik at den er mye enklere å bøye seg under. Skinneoverkant er Fremo-standard, altså 130 cm over gulvet (16.5.23).
Skjæringen rett før avgreningen måtte utvides. Brokar ble laget og sporets underbygging ordnet. Den nye korte broa hadde fra før brosviller slik standard var ved NSB for stålbroer. Dette beholdes og brukes på korrekt måte, så der fjerner vi plastsvillene i fleksisporet (29.6.23).
6. juli ble sporet lagt om. Svingbroa ble overflødig og demontert.
Sporarbeidene på Vindheimsiden ble fullført, strøm tilkoblet og første prøvekjøring med strøm ble gjennomført 21. juli 2023:
En del landskapsarbeid gjenstår, men dette er så vidt påbegynt (30.7.23):