Anleggsplan, status 3.7.21

Diskusjonen om hvordan særlig de nye seksjonene skal se ut går videre. For den delen av Ørskosen som aldri ble bygd på Nidarvoll laget Henning Larsen flere utkast. En av disse er lagt til grunn, nemlig den der Ørska Smelteverk AS er synlig til stede. Siden banen på Ringve må krumme innover og ikke rett fram etter at Ørskosen er forlatt, kom banen og smelteverket i konflikt med hverandre. Vi tenker oss at det ble løst ved at banen går i kulvert under en del av smelteverket. Dette må i tilfelle være en solid bygget kulvert, for et smelteverk er ikke akkurat lette saker. Visuelt er det for så vidt en fordel at mesteparten av den krappe 75 cm kurven som banen må gå i, skjules av smelteverket. Denne delen av Ørskosen ser slik ut i den siste planen:

Den neste delen etter Ørskosen har vært gjennom flere faser, men alle som noe urbant. Etter et par runder ble partiet planlagt som dobbeltsporet med en holdeplass og at banen før skyggestasjonen forsvinner bak høye bygårder:

I bakhodet surret et 50 år gammelt bilde som gav inspirasjon til jernbane i urbant miljø som dukker opp mellom bygårder tett på:

Men dermed kom ideen om hvorfor ikke modellere nettopp dette partiet i Trondheim? Tanken om bruke noe av anlegget til å modellere faktiske partier i Trøndelag har flere hatt. Og fra Ringve ned til Svartlamo’n er det ikke lange biten. Og ikke bare det, hvorfor ikke benytte anledningen til å modellere en scene fra virkeligheten som forlengst er gått over i historien, og da ikke det som vises på bildet for disse bygårdene står der fortsatt, men det som er i ryggen på fotografen, nemlig Meråkerbanen mellom Nidelv svingbro fram til 1972, med Lademoen stasjonsbygning i opprinnelig utseende i jugendstil og fram til det som bildet over viser. Området er i dag totalt endret karakter med byggingen av bydelen Solsiden. På dette området lå blant annet NSBs kullager for dampdriften, kaier og en rekke andre sidespor, blant annet til Trondhjem Mekaniske Værksted. Ved hjelp av flyfoto gjennom en rekke ulike år ble denne planen lansert, som er der saken står akkruat nå:

Hele anleggsplanen ser slik ut nå:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *