Oktober 2021: Svingbro ved Vindheim

Vindheim kobles til Ørskosen-delen av anlegget via en svingbro for å tillate gjennomstrømning av besøkende til anlegget. Svingbroa er følgelig plassert rett ved den ene døra. Svingbroa må være solid og tåle en trøkk fra folk. Utfordringen er at de gamle anleggseksjonene er slik at svingbroa må bygges som et krumt landskapsstykke med sporradius 85 cm. Skissen nedenfor viser sånn omtrentlig plan for broa. Den må uansett tilpasset på stedet etter seksjonene på hver side er på plass. Bildene nedenfor skissen viser ulike steg for å bygge broa.

Første steg (28.9.) var å montere en plate mellom seksjonene på hver side for på den måten å lage et «tegnbord» for svingbroa.
Påbygg av et solid feste for Gjevingåssiden der hengslingen skal være (2.10.).
På Vindheimsiden retter vi ut svingen litt for å redusere svingbroas radius mest mulig (2.10.).
Sporunderlaget på hver side montert 3.10. Kalkerpapiret er en 1:1 mal for å skjære ut horisontalplanet for svingbroa.
Underliggende bærebjelke hengsles til det ene landkaret.
Åpnet bro 13.10. Begge landkarene har fått egne bein mot gulvet for å sikre stabilitet.
Det er litt slakk i vertikalretningen i hengslet som gjør at broa må løftes litt opp for å ligge an i riktig høyde for landkaret å Vindheimsiden. I horisontalretningen sikres posisjonen med en bolt i foring. På bildet vises bare landkaret, men det er tilsvarende hull i motstykket på selve broa. 26.10.21
Ennå gjenstår selve sporleggingen og et enkelt landskap rundt sporet på broa.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *