Byggekveld 17. januar

Selv om det er en stund siden det ble skrevet i bloggen, har det vært arbeidet rimelig jevnt og trutt på tirsdagene bortsett fra i juleferien. Det bygge og lages også endel på hjemmeverkstedene, som etterhvert vil bli plassert på anlegget.

I kveld ble det jobbet med elektro og litt spor. Øystein arbeidet med en av de mange kraftbussene som skal fram til seksjonene, og jeg fortsatte med å få servoene til Ødsle til å fungere. Nå er alle operative, etter at en servo måtte skiftes ut, og en feilkabling ble avslørt og rettet.

På Vindheim skal samtlige selvbygde veksler få ny omleggingsmekanisme, for den opprinnelige viste seg ikke stabil nok, samt at tilførsel av fuktighet ved ballastering medførte rustdannelse på pianotråd, og der slikt inngikk som ledd o.l., gjorde det disse bevegelige delene trege eller helt fastrustet. Alle vekslene er tatt opp for ombygging, og i kveld ble den første ombygde prøvemontert. Visuelt gjenstår det litt, men funksjonelt virket den. Ideen fikk jeg fra Halvor Sannæs. Hver tunge har sin stang som i 1:1, men for å holde dem elektrisk isolert, føres de fram til en 2×3 rasters printplate der hver stang loddes til hver sin ledningsbane. Dermed holdes de atskilt fra hverandre, og et av ekstrahullene brukes til servomekanismen på samme måte som om det var en stillsville med hull i midten. Denne metoden er langt mer prototyp, for over den lille printplata skal det plasseres en modell av sporvekselmotoren, dvs. en tom boks. Dermed skjules det som ikke er prototyp. På denne måten brukes samme måten å montere servoen på selvbygde veksler som på Peco-veksler.

[Svein Sando]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.