Det ble mest kabelkobling i dag, sÃ¥ vi forhÃ¥pentligvis fÃ¥r noe kjørbart til onsdag. Jeg begynte Ã¥ koble felles jord, og Jan Rune overtok senere det langt mer avanserte arbeidet med den andre sporsiden med overstrømsindikatorer (billyspære) og klargjøring for spordeteksjon.Henning og jeg diskuterte sporopplegg ved Rivesund, for og i mot helix m.m. Det siste er noe vi mÃ¥ ta opp mer bredt før vi fatter en avgjørelse. Alternativer til helix for fÃ¥ til en realistisk malmtrafikk er en type kasettløsning der et helt malmtog kan kjøres inn i en slags skuff og løftes eller senkes til det motsatte nivÃ¥et nÃ¥r det mÃ¥tte trenges. Det er ogsÃ¥ et spørsmÃ¥l hvor mange malmtog det er realistisk Ã¥ kjøre i løpet av en kjøresesjon ogsÃ¥. Den mest fullkomne løsningen vil selvfølgelig være at vognene har ekte last som fylles og tømmes pÃ¥ riktige steder. Problemet med helix er at den vil bygge litt mer ut i tilstøtende omrÃ¥der enn ønskelig, samt at den gjør tilgangen til de bakre regioner ved bÃ¥de Rivesund og Vindheim vanskeligere, men ikke umulig. PÃ¥ begge disse stedene er anlegget ganske dypt, slik at man trenger tilgang bakfra til bÃ¥de vedlikehold og selve anleggsbyggingen.Vi forsøkte Ã¥ henge opp to gipsplater som bakgrunn, men strandet først i mangel pÃ¥ gipsplateskruer (fant senere 13 stk), sÃ¥ pÃ¥ at en prøveplassering viste av de tilstøtende platene som mange har slÃ¥tt hue oppi den siste tiden, var tykkere enn antatt, slik at overgangen mellom gipsplate og krummet hÃ¥rd plate ikke ble sÃ¥ glatt som ventet. Det mÃ¥ antagelig legges pÃ¥ 2-3mm underlag pÃ¥ en passende mÃ¥te alle steder. Og innen vi rakk det, var tiden der for at jeg mÃ¥tte hjem og lage middag …[Svein Sando]