Mai 2017

Stillverksarbeidet på Undredal fortsetter og den synlige delen med stillerbord og sporplantransparent er stort sette ferdige, men mye av de elektriske bak gjenstår. Det er mange tilkoblinger mellom stillverk og anlegg som også skal etableres. Det nederste bildet viser en flik av dette, nemlig koblingspanelet under anlegget der sporvekselmotorene (Tortoise) får sin koblingsrekke, både for stilling av sporvekslene og tilbakemelding fra disse med tanke på om en sporveksel ligger i avvik eller rett fram. En del av sikkerheten i sikringsanlegget er at det må vite hvilken stilling sporvekslene ligger i, før en sikker togvei kan legges.

AEG-stillverk anno 1927 på Undredal. Dette er et komplett sikringsanlegg, men manuelt betjent med stillere for sporveksler, dvergsignaler og signaler hver for seg. Men bare visse kombinasjoner er lovlige. Deri ligger sikkerheten.
AEG-stillverk anno 1927 på Undredal. Dette er et komplett sikringsanlegg, men manuelt betjent med stillere for sporveksler, dvergsignaler og signaler hver for seg. Men bare visse kombinasjoner er lovlige. Deri ligger sikkerheten.

Lagre

Kolbingspanel (apparatskap 724) for sporfelt (de blå øverst) og sporveksler på Undredal. Klubben har vært så heldig å få overdratt store mengder profesjonelt koblingsmateriell. Det gir orden i systemet, men tar litt plass.
Kolbingspanel (apparatskap 724) for sporfelt (de blå øverst) og sporveksler på Undredal. Klubben har vært så heldig å få overdratt store mengder profesjonelt koblingsmateriell. Det gir orden i systemet, men tar litt plass.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.