Arbeidet går videre med å lage landskapet langs banen mellom Undredal og Vindheim. For å få tilgang til sporet i tilfelle avsporinger o.l., har vi prøvd oss med flere tunneler på denne strekningen som ikke er for lange. Et sted går banen veldig nære bakgrunnen, som byr på noen visuelle utfordringer. På det trangeste stedet valgte vi tunnel, men siden tunnelen ut fra Undredal ligger i kurve, kunne den ikke bli for lang. Tanken er at landskapet her består av flere tverrgående daler som banen går tvers igjennom som derfor medfører mange tunneler. Det kan hende vi må gjøre noen justeringer etterhvert for å få illusjonen til å bli god nok. Nedenfor noen bilder fra landskapsarbeidene mellom 24. juni og 16. juli 2024.
Området trener 5 tunnelåpninger. Vi valgte å bygge dems om utsprengt i fjell, ikke murte portaler. Her har vi brutk XPS-plase som kjerne, men for å få plass til å legge på sparkelmasse for å modellere fjell i, må underlaget gjøres stor nok til at toget kan gå gjennom. Derfor har vi laget en mal for det såkalte frittrommet. Denn malen må gå gjennom åpningen nnår den er ferdig modellert.
Her er sparkelmassen påført, stivnet og graveringen av fjellstrukturen startet. Verktøyet er skjærejern, tapetkniv og pensel til å børste bort avhugget.
Her er alle fem tunnelåpningene modellert og skal settes på plass, slik neste bilde viser:
Den vannrette blå XPS-platet midt på er starten på en utløftbar del av landskapet for å kunne få tilgang til både spor og en tunnel på andre siden av bakgrunnen, om nøden skulle bli stor.
Mellom tunnelåpningen ble landskapet bygget opp av XPS og isopor for det meste, før sparkelmasse ble påført på toppen. Noe utjevning av XPS ble utført med kniv eller smeltetråd etter at bildet ble tatt.
Sparkelmasse påført. Et par stikkrenner/kulverter for å få vannet bort fra banen er lagt inn. Vi hadde liggende en rekke slike resin-støp som noen lagde for MJ-markedet for noen år siden.
Den utløftbare seksjonen er modellert inn i landskapet ved å stikke stiv plast i skjøtene og så sparkelmasse inntil på begge sider. Når alt var stivet, ble plasten trukket ut, og terreget i skjøtene jevnet ut. Under landskapsarbeidet her dytter vi ofte ut seksjonen for å sikre at den forblir utløftbar (egentlig dytter vi den opp fra undersiden).
Bortenfor tunnelen fortsetter banen, og dette landskapet måtte også bygges ferdig. Her gjenstår sparkelmasse bare på et lite parti. På disse flatere partiene ble det ikek brukt XPS o.l., men vanlig flettverk med avispapir lag på lag, limt med ferdigblandet tapetklister.
Etter hugging og gravering kommer maling. Å ha fargeutskrifter av bilder av fjellterreng rett foran seg er nyttig. Fjell har svært mange sjatteringer.
Det måtte komme mye vann ned fra den store skjæringen, og man er ikke interessert i at baneleget står i vann. Det må bort. Derfor tenker vi oss at man la inn en romslig stikkrenne der vannet samlet seg på innsiden, og så ledet det ut og ned i elven nedenfor. Så damåtte vi også krave plass til den stikkrenna og nedløpet etter at landskapet egentlig var ferdig her.
Status pr. 16. juli. Fortsatt gjenstår mye fjellhugging, mot venstre i bildet, maling og så vegetasjon. Det blir viktig hvordan trær og busker både velges ut mht størrelse og plassering. kanskje må landskapet stedvis heves også. Vi får se…