Orkla bro var på plass, men landskapet rundt må tilpasses broa og generelt utformes. Siden denne seksjonen av anlegget sal følge virkeligheten ganske tett på, var fotografier fra broen og brostedet til stor hjelp, men mange partier synes ikke godt nok på bilder, så en god del gjetning og improvisasjon måtte gjøres.
Dette er en tidlig fase i å lage støttemurene i østenden av broa. Vi har en godt bilde fra sørsida her, fra den gang broa var helt ny og tipper at det er gjort omtrent på samme måte på nordsia. Sparkerlmasse i noen mm tykt lag er lagt på, stivnet og rissing med verktøyet som ligger oppå broa unne starte.
På sørsida måtte mer sparkelmasse legges på for å få en grei kant mellom støttemuren og steinura bak som skulle støttes opp.
Etter at dette var stivnet (arbeidet i bildene over ble gjort et par dager i forveien), ble støttemurene risset ferdig på begge sider, og på partiet rett under den korte brobuen.
Så kunne steinura slippes løs. Hvitlimslag ble penslet på først, og så ble ura fiksert ved «vanlig» limopløsning for ballast (1 del hvit lim, 2 deler vann og en dash isopropanol (Zalo kan også brukes)). Selve steinura er oppsop av sparkelmasse som er hakket løs ved gravering av steinene ellers på denne seksjonen.
Seksjonen som går inn til Orkla bro, som inneholder Orkla tunnel, skal få landskap på deg. Først måtte det lages en tverrvegg for å holde holde oppe landskapet på toppen. Utsparingen i veggen er gjort dels for å spare litt vekt, dels for innvendig framkommelighet, først og fremst for byggingen nå.
Da tverrvegget og sidestøtter var på plass, kunne flettverket påbegynnes. Vi fester pappstrimlene stort sett med smeltelim. Stifting kan brukes der det er mulig.
Hele flettverket er på plass.
Så kom noen lag med avispapirbiter pålimt med ferdigblandet tapetklister som vi likevel hadde til overs fra tidligere prosjekt.