Det ble som varslet ingen Ã¥pning for Sporgruppa i kveld. I stedet bygget jeg svingskiva for Nedre Fiklagard og skal se om jeg fÃ¥r montert i morgen. Siden den skal pÃ¥ den «skjulte» oppstillingsstasjonen er den laget sÃ¥ enkel som mulig, og med jack-plug-metoden. Henning nevnte at vanskene med svingskiver er Ã¥ fÃ¥ sentrert sporet skikkelig. I dette tilfellet hvor man ikke skal kjøre over skiva fra et spor til et pÃ¥ motsatt side, er dette ikke noe problem. Man fÃ¥r alltid plassert den riktig til den ene siden.
Det som derimot er en utfordring med jack-plug-metoden, er at polariseringen av sporet blir feil i halvparten av gangen rundt regnet. Strømmen ledes alltid til de samme skinnestrengene, og derfor må det en ekstern polvender til, så de som skal bruke denne skiva må ha vettet med seg. Skiva må merkes klart, slik at når den ligger slik, skal polvenderen stå i den stillingen, og dersom den er snudd en halv tørn rundt, skal polvenderen vendes.
Her er to bilder av svingskivevogna. Den er monert på bunnplata som det allerede er ordnet med tilpasset hull og skruer, slik at det skal være raskt å få den på plass. Så gjenstår å legge de to sporene fram til skiva og finjustere de slik at glippet blir minst mulig enten tørna står slik eller snudd.
Det er fullt mulig å pynte på svingskivevogna med gangbane på begge sider for å gjøre den mer naturtro, og kanskje male den grå.
[Svein Sando]