Vindheim, nok en gang

Sporplanen pÃ¥ Vindheim er nok en gang revidert. Etter litt refleksjon rundt behovet for spor pÃ¥ stasjonen konkluderte vi med at det rett og slett ville bli for trangt. Det var for fÃ¥ hensettingsspor og for liten fleksibilitet under skifting. Denne stasjonen er sentral i anlegget og mange tog vil komme hit og gÃ¥ herfra – gjerne samtidig. Gruveanleggene mÃ¥ kunne betjenes uforstyrret. Det manglet bÃ¥de hensettingsspor og uavhengig rundkjøringsspor for skifting.

Slik tegningen under viser vil de gjennomgående sporene nå ligge adskilt fra skiftespor og hensettingsspor. To skiftelok kan jobbe uavhengig av hverandre. De tre ytterste sporene, mot midtgangen, brukes til hensetting og som rundkjøringsspor. Disse blir litt sliten og rustne, med banebuer etc innen mellom sporene. De neste tre er malmtogsporene. Flere malmtog kan komme og gå uavhengig av annen aktivitet. De leder direkte inn mot gruveanleggene, som riktignok er litt ubestemte, foreløpig, men i grove trekk blir det noe slikt som vises på planen.

Det er fire gjennomgående spor, de tre innerste har plattformtilgang, og det siste er hovedsporet gjennom stasjonen. Øverst ligger det et lokaltogspor, for motorvognsett ned Olmliene til Rivesund, spor til godshus og et spor til, som brukes til vendesløyfen, men blir kamuflert som enten godsspor eller industrispor.

Vi mener nÃ¥ Ã¥ ha funnet den endelige planen, og har begynt sÃ¥ smÃ¥tt Ã¥ tenke pÃ¥ landskap og bebyggelse. Det er snakk om Ã¥ bygge partier fra Røros …

TMJK_vindheim

[Henning]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *