Lørdag 7.3.09

12-13 timeverk ble gjennomført i dag. Helixen ble prøvekjørt med strøm. Det gikk bra, selv med kresent lok som E-koblet «Gammeltysker». Ellers var hovedfokus pÃ¥ søndre del av Olmli st med bro over banen. Hittil har sporunderlaget bare vært midlertidig plassert og vekselen trukket langt inn pÃ¥ stasjonsomrÃ¥det. Etter nye tanker om hvordan broa skal konstrueres, ble sporunderlaget gjort permanent og delt pÃ¥ riktige steder. Sporvekselen som skal ligge ved tunnelÃ¥pningen inn til helixen ble montert, og fordi alt er trangt i dette partiet, startet vi med Ã¥ plassere vekselmotoren samtidig som tegninger av broa ble studert slik at det skal bli plass til Ã¥ bygge broa utenpÃ¥ sporfundamentet etterpÃ¥ i trÃ¥d med planene. Sporene ble deretter midlertidig koblet til bÃ¥de helixens nedre del og resten av Olmli stasjon. Hele strekningen fra toppen av helixen og ned til banebutitteskapet som HÃ¥vard driver med, dvs. rett ved Undredal, ble prøvekjørt sammenhengende. Nytt permanent spor 1 pÃ¥ Olmli ble ogsÃ¥ nesten fullført. Eivind koblet inniblant ledninger og renset en rekke brukte Tortois-motorer for gamle ledninger.

Prøvetoget smyger seg fint under Olmli-viadukten med "skisse" for hvordan broa skal bli.
Prøvetoget smyger seg fint under Olmli-viadukten med "skisse" for hvordan broa skal bli.
"Prøvebelastning"
"Prøvebelastning"
Helixen ble prøvekjørt
Helixen ble prøvekjørt
BYgging av permanent spor på Olmli. Mye var bare midlertidig lagt til julemøtet.
Bygging av permanent spor på Olmli. Mye var bare midlertidig lagt til julemøtet.

[Svein Sando]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *