Midtsommer og været er kjellervennlig: kjølig og regnbyger. Likevel kun tre mann i arbeid.
Det er på tide å få på plass endelig trasé mellom Undredal og Ørskosen. Her skal linja gå langs fjorden, i et par scener inspirert av Meråkerbanen forbi Muruvik. Deretter inn i en en tunnel og så inn på smelteverksområdet i Ørskosen. Her går også sporet til vendesløyfen på nedre plan inn i en tunnel.
I sommer har vi som mål å bygge dette ferdig, seksjoner, bakgrunner og vendesløyfe. Tilsvarende skal seksjonen over, på nivå 2, bygges, slik at også området på øvre nivå kan fullføres.
I kveld delte vi sporunderlaget og la det om slik at det ikke lenger går på baksiden av skilleveggen, det kan skimtes bak på bildet under. Det er bedre med alt sporet på seksjonene. Det ikke så veldig spennende bildet under viser dette, det er her tunnelen ved fjordscenen begynner. Nå skal bakgrunn og landskapsprofiler opp her.
Belysning av nedre nivå er noe vi eksperimenterer med. Vi prøver ut sparepærer, bl.a siden de ikke blir særlig varme. Dermed kan de stå tett på andre konstruksjoner. Vi vil også bruke dem på øvre nivå. Prøvingen fortsetter, type pære, wattstyrke og fargetemperatur er ting vi ser på.
Langs hele anlegget skal detektorer for sporbelegg, veksler og signaler brukes. Disse lodder vi selv, vi bruker CMRI-systemet. En slik detektor ser slik ut:
Og da vi kom ut i kveld var en sykkel til et medlem herpa. Det sÃ¥ ut som pÃ¥ det siste bildet. Lufta ut av alle dekk, og hjul løsnet og akselpinne fjernet … Veldig irriterende for eieren. Hva er galt med folk? Det mÃ¥ være den der «ungdommen» …
[Henning L]