Etter nesten to års arbeid med omkobling av det elektriske på Vindheim stasjon, kunne vi i kveld sette strøm på stasjonen for testkjøring. Noen spor er fortsatt ikke mulige å kjøre inn i fordi 3-4 vekselmotorer mangler kontakt med stillverket. Men resten av sporene lot seg gjennomkjøre og kjøre inn i fra begge sider av stasjonen. Så nå er spor 1-7 på stasjonen kjørbare, dvs. 70 % av sporene. Vi hadde en kortslutning i skinnekryssene på en kryssveksel og en smeltesikring røk tvert av før lampesikringen til hver skinnekryss som var påtenkt slik jobb, rakk å reagere. Men sikringen var bare på 0,5 A mot forventet minst det tidobbelte, så det var egentlig en test på at de elektriske sikkerhetsbarrierene virker. Kortslutningen i kryssvekselen skyldes en sammenblandingen av de to kryssene en kryssveksel består i, så når vi omsider fikk byttet de om, gled prøvemaskinen greit gjennom uten at sikkerhetslampene lyste opp Underdal. Det er fortsatt ting å fikse på det elektriske på Vindheim st, men for første gang er det altså mulig å benytte mer enn ett spor på denne 10-sporstasjonen. Vindheim er ikke lenger noen hindring for ikke å kunne starte med trafikkspill snart.
Einar startet også på dokumentasjon og kobling av skyggestasjonen Nedre Fiklagard, så da håper vi at den også er kjørbar om ikke så lenge. Det meste er allerede koblet på den stasjonen, men det mangler motorisering av vekslene.
Video av en av prøvekjøringene.
[Svein Sando]