Sporgruppa 29.10.07 – Nedre Fiklagard

I kveld var ikke framdriften så veldig stor, men vi fikk satt i permanente bolter i skjøten på de to seksjonene på Nedre Fiklagard og rettet opp litt av den vertikal skjevheten som var mellom seksjonene. Mangel på lange nok bolter løste vi ved å felle inn skive og mutter på den ene siden ved hjelp av å forbore med et 25 mm Irving bor.

Det «store» var imidlertid at Henning kom sitt plott av sporutlegget for stasjonen. Plata ble først bestrøket med tapetlim med tanke pÃ¥ Ã¥ forsegle den porøse plata litt. Det varte og rakk før det tørket, sÃ¥ til slutt mÃ¥tte vi bare gÃ¥ et skritt videre, og bestrøk (med rulle) plata en gang til med limet. SÃ¥ forsøkte Henning og Jan Rune (innom som raskest) Ã¥ fÃ¥ festet plottet til limet pÃ¥ en korrekt mÃ¥te. Det viste sg Ã¥ være ganske vanskelig, men man gjorde sg noen erfaringer med tanke pÃ¥ neste plott som skal limes pÃ¥.
Sporlegging

I mellom de limstrøkene, jobbet Svein litt med avkorting av to veksler for Ã¥ fÃ¥ de tett nok slik at man kunne unngÃ¥ en S-kurve i vekselgata slik plottet tilsa. Bildet av prøveutlegget av veksler viser hvordan endringen ble. Neste gang mÃ¥ vi prøve Ã¥ fÃ¥ festet skinnene permanent, bore hull til vekselmotorer og lodde pÃ¥ plass ledninger – kanskje i omvendt rekkefølge av denne oppramsingen.

Sporlegging

[Svein Sando]

3 Comments

  1. «-men man gjorde seg noen erfaringer med tanke pÃ¥ neste plott som skal limes pÃ¥.»

    Hadde jeg hatt med hodet også og ikke bare plottet, hadde jeg kommet på at det er slik man gjør det:
    – Legg alt slik at det stemmer. Fest den ene enden ned.
    – Rull plottet inn pÃ¥ et avkuttet kosteskaft fra den ene enden mot den enden som er festet ned.
    – Stryk pÃ¥ lim pÃ¥ underlaget fram til der plottet ligger rullet opp.
    – Rull ut plottet forsiktig og stryk det utover mens du ruller.
    – NÃ¥r det er rullet ut løsnes plottet der det ble festet til Ã¥ begynne med.
    – PÃ¥før lim og legg plottet ut i denne enden, ogsÃ¥.

    Når du glatter ut plottet, glatt fra midten og skrått utover.
    Denne metoden sikrer deg mot både skjevheter og krøll!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *