Byggekveld 30.1.18

Byggingen av de nye seksjonene ved Ulende fortsetter: På Vindheim har vi investert i en rådyr kryssveksel fra Weinert (mein Gleis) til erstatning for en selvbygget 1:6.5-kryssveksel som noe av materiellet sliter i. Foreløpige tester viser at selv 30 år gamle Roco NSB-trevogner går pent gjennom Weinert-kryssvekselen som følger RP25-normen. …

Klubbkveld 9.1.2018

I kveld var det hele 9 stykker til stede,mot normalt 4-5. Det lover bra. Vi har kommet ganske langt med rammeverket til de egentlige seksjonene der Fiklagardene nå ligger. Det nederste bildet viser seksjonene for forlengelsen av Ørskosen på nedre nivå. Deskal bygges på arbeidsbenk før de settes inn der …

14.11.17

Nye seksjonsrammer ble påbegynt. Det skal bygges seksjoner som skal plasseres der Øvre Fiklagard står nå, og så skal ØF eller noe tilsvarende flyttes ut i gangen som ny ende på Vindheimbanen mot syd. Seksjonene bygges ferdige på arbeidsbenk, slik at de bare er å sette på plass i det …

September 2017

Undredal stasjon skal ha 9 dvergsignaler. Vi bruker Skala Design sine dvergsignaler som leveres med en ledning for hver lampe og en fellesleder som skal ha +12V DC. Hver lampe som endrer seg drives fra mikromdatamaskinen på stillverket men må ha en liten buffer. Vi har valgt å legge bufferet …

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/2/3/4/tmjk.no/httpd.www/blog/wp-content/themes/septera/includes/loop.php on line 268

21. juni 2017

Vi har slitt litt med to selvbyggede kurveveksler i sørenden av Vindheim stasjon. De ble selvbygget fordi vi trodde vi måtte det på grunn av geometrien, men ved nærmere tester viste det seg at ved en liten forskyvning av kurven kunne vi bruke to Peco-kurveveksler. Arbeidet med utskifting foregikk i …

8. juni 2017

Vi bruker Bruce Chubbs sporfeltdetektorer DCCOD i byggesett. Vi trenger utrolig mange på et så stort anlegg, og ca 30 er bygget så langt. Noen ble satt opp på Ørskosen, men det virket å være noe feil med dem, så vi bestemte oss for å bygge et testspor for detektorene. …

Mai 2017

Stillverksarbeidet på Undredal fortsetter og den synlige delen med stillerbord og sporplantransparent er stort sette ferdige, men mye av de elektriske bak gjenstår. Det er mange tilkoblinger mellom stillverk og anlegg som også skal etableres. Det nederste bildet viser en flik av dette, nemlig koblingspanelet under anlegget der sporvekselmotorene (Tortoise) …